Een interview met onze CEO, Prof. Schlößer

Professor Schlosser

Na zijn eerste acht maanden als CEO bij Schwank hebben we Prof. Dr. Ing. Friedhelm Schlößer geïnterviewd over zijn indruk van het bedrijf, de industrie en actuele gebeurtenissen en achtergronden. Schlößer is gepromoveerd in de werktuigbouwkunde en binnen Schwank verantwoordelijk voor onder meer ontwikkeling, productie en inkoop. Kalm en objectief als altijd beantwoordt hij onze vragen in zijn kantoor.

Na zijn eerste acht maanden als CEO bij Schwank hebben we Prof. Dr. Ing. Friedhelm Schlößer geïnterviewd over zijn indruk van het bedrijf, de industrie en actuele gebeurtenissen en achtergronden. Schlößer is gepromoveerd in de werktuigbouwkunde en binnen Schwank verantwoordelijk voor onder meer ontwikkeling, productie en inkoop. Kalm en objectief als altijd beantwoordt hij onze vragen in zijn kantoor.

We: Prof. Schlößer, na acht maanden in het bedrijf bent u duidelijk goed geïntegreerd in de Schwank familie. Wat is tot nu toe uw indruk van het bedrijf?

Prof. Schlößer: “Goed” is misschien overdreven. Het is echt leuk om te werken in zo’n internationaal geëngageerd en zeer succesvol middelgroot bedrijf. Het werk hier is zeer vertrouwd en collegiaal en ver verwijderd van enig ineffectief beleid. Hier vindt men hart, ziel en doorzettingsvermogen; zelfs het contact met de collega’s in de buitendienst en de internationale dochterondernemingen is vriendelijk en effectief.

We: Bij Schwank zijn er momenteel veel innovaties en zowel de markt als de regelgeving veranderen. Waar ziet u het bedrijf over drie jaar?

Prof. Schlößer: Gelukkig hebben we, omdat we een significante invloed hebben op de toekomst van de market qua R&D, geen glazen bol nodig om deze vraag te beantwoorden. Kort gezegd is het belangrijk om de kernproducten van het bedrijf nog aantrekkelijker te maken voor onze klanten. Als zodanig zullen we de prestaties, efficiëntie en betrouwbaarheid van onze producten consequent verbeteren en de wettelijke vereisten overtreffen zodat onze klanten nog vele jaren plezier zullen hebben van onze producten. Ik denk dat we dat als marktleider aan onze klanten en aan onszelf verschuldigd zijn. Naast de kernactiviteiten zal ons assortiment van producten en diensten aanzienlijk uitbreiden. Voor een marktleider is het belangrijk om alle aspecten van de HVAC (Heating, Ventilation, Air Conditioning) perfect te beheersen en systeemoplossingen aan te bieden. En dit in het licht te stellen van de visie voor hernieuwbare energie.

We: Wat zijn de grootste uitdagingen voor het bedrijf op weg naar het behalen van zijn strategische doelen in deze periode?

Prof. Schlößer: Onze klanten telkens de beste systemen bieden is al een uitdaging op zich. Het is belangrijk om een ​​balans te vinden; enerzijds om de bestaande producten te blijven innoveren, en anderzijds om het Schwank assortiment met dezelfde competentie uit te breiden. Daarbij aansluitend is het vergroten van het belang van professioneel advies en hoogwaardige training in de verkoop – zowel voor onze werknemers als voor onze klanten. En dat geldt natuurlijk ook voor onze markten buiten Duitsland. In sommige landen zijn er compleet andere juridische, technische en meteorologische voorwaarden van toepassing, waarmee we rekening moeten houden.

We: In veel sectoren speelt de toenemende digitalisering een steeds grotere rol. Dit gaat vaak gepaard met een verandering in eisen die klanten aan hun leveranciers stellen. Welke veranderingen brengt deze trend zich mee voor klanten van Schwank en hoe gaat Schwank daarop inspelen?

Prof. Schlößer: De impact van digitalisering is enorm, niet in de laatste plaats omdat het onderwerp Industrie 4.0 een mode-concept is geworden. Onze klanten ontvangen hun offertes bijvoorbeeld al tot in detail uitgewerkt en afgestemd op hun individuele behoeften – en dat in een zeer korte tijd. In de meeste gevallen gebeurt dit met behulp van informatie- en datatechnologie die gebaseerd is op de vele jaren ervaring van Schwank. De meest recente digitale technologie is hierbij zeer effectief. Aan de andere kant worden onze producten ook steeds digitaler. Naast de interne regelsystemen, die ons helpen de efficiëntie van onze producten te verbeteren, communiceren onze producten met elkaar via digitale BUS-systemen en met de gebouwbeheersystemen van onze klanten. En de introductie van ons nieuwe ERP-systeem aan het begin van 2017 zal ook de hele supply chain automatiseren in het belang van onze klanten. Ook wij kunnen “digitaal” zijn.

We: U werkte tot nu toe ook voor hernieuwbare energiebedrijven tijdens uw carrière. Nu werkt u voor een bedrijf waarvan het assortiment grotendeels op gas werkt. Welke veranderingen verwacht u met betrekking tot de markt in gas en industriële airconditioning?

Prof. Schlösser: Ik denk dat ik een aantal ervaringen heb opgedaan in de hernieuwbare energie die van belang zijn voor ons bedrijf. Allereerst met de introductie van producten op basis van hernieuwbare energie. Ik heb bijvoorbeeld gewerkt voor bekende bedrijven zoals Vaillant en Buderus, van wie de producten, net zoals die van ons, grotendeels gebaseerd zijn op het verbranden van gas. Het aansnijden van het onderwerp hernieuwbare energie was aanvankelijk ongemakkelijk, vooral omdat het ook buiten hun eigen ervaringsgebied lag. En vandaag de dag zijn zonne-energietechnieken echt ‘state of the art’ geworden. Zowel op het gebied van thermische zonne-energie als op het gebied van fotovoltaïsche energie. Verder heb ik veel ervaring op het gebied van windenergie. Een kernonderwerp is de opslag van opgewekte energie. Het is ondertussen al mogelijk om gas te produceren uit ongebruikt windenergiegas [windgas] en dit op te slaan in bestaande aardgasnetten. Bijvoorbeeld direct als waterstof of gemethaniseerde CH4. Dit geeft gas en apparaten die werken op gas een reële kans om hernieuwend te worden en dus ook na 2030 duurzaam te blijven.

Voor de exploitatie van deze mogelijkheden zijn twee factoren van belang: de beste technische oplossing en effectieve samenwerking tussen nationale en internationale comités. Maar ook hier zijn we goed gepositioneerd als Schwank.

Terug

Alle nieuws

Schwank zaalverwarmings- en koeloplossingen in gebruik

De deltaSchwank is een buizenverwarmer van Schwank.

Schwank is wereldmarktleider voor infrarood buizenverwarmingen

Nieuws, Prijzen

Een onlangs gepubliceerd marktonderzoeksrapport van "Industry Research" bevestigt de Schwank Groep als de wereldwijde marktleider op het gebied van infrarood-buisverwarmingen.

Oliver Schwank hält mehrere Exemplare des Lexikons der deutschen Familienunternehmen.

Schwank in the Encyclopaedia of German Family Businesses

Bedrijf, Nieuws, Prijzen

Schwank in the Encyclopaedia of German Family Businesses

Nieuwsbrief December 2020

Nieuws

Aan het begin van het jaar hebben we nieuwe producten aangekondigd. Wij presenteren u met trots onze nieuwste aanwinst; DE MONSTERFANS.

Das Keyvisual von MonsterFans.

HVLS-Ventilatoren voor de industrie: De monsters komen eraan!

Nieuws

In juli 2020 lanceert Schwank een gloednieuwe productlijn. Het gaat om HVLS-fans voor industriële gebouwen. Schwank noemt haar grote fans MonsterFans.

Onze prijzen

Waar we trots op zijn

Onderscheiding De Beste van de Duitse Mittelstand voor Schwank GmbH.
Onderscheiding Großer Preis des Mittelstandes voor Schwank GmbH.
Onderscheiding Die Welt Top 100 voor Schwank GmbH.